سه شنبه , ۱۴۰۳/۰۲/۰۴
خانه / مقالات روانشناسی / تخته سنگ موفقیتت را هل بده!

تخته سنگ موفقیتت را هل بده!

با تغییر افکارت می‌توانی به رفتار و اعمال بهتری دست یابی. سال گذشته را چطور تمام کردی؟ چه موفقیت‌هایی داشتی؟ چه شکست‌هایی را تجربه کردی؟ اگرمی‌خوای امسال بهترین سال زندگی‌ات باشد، باید خودت بخواهی و موفقیت را انتخاب کنی. با اعمالی که امسال انجام می‌دهی می‌توانی تخته‌سنگ موفقیتت را راحت‌تر تکان دهی؛ اما اگر می‌خواهی تا پایان سال موفق شوی وتخته‌سنگ را تا پایین تپه برسانی، بایدتا مدت‌ها به هل‌دادن آن ادامه دهی. از این رو، از همین الان، عادات رفتاری معینی را برای خود مشخص کن و تمرکزت را روی کارهایی قرار بده که باید انجامشان دهی. اگر از انجام‌ دادن کارهای مهم زندگی‌ات دست کشیده‌ای، پس بی‌شک از هدفت دور شده‌ای. اغلب افراد در میانه راه از تصمیماتی که در آغاز سال گرفته‌اند منصرف می‌شوند و از تلاش‌کردن دست می‌کشند. اما در هر حال عادات رفتاری هر انسان شخصیت او را شکل می‌دهد؛ بنابراین در آغاز اعمالت را به شکل عاداتی درآور که هر روز خود را ملزم به انجام‌ دادنشان بدانی. تا این لحظه مشخص کردی که با انجام‌ دادن چه کارهایی می‌توانی به اهدافت نزدیک‌تر شوی؛ اما اکنون زمان آن فرا رسیده که با ایجاد برخی عادات و رفتارهای مناسب در درونت، زودتربه خواسته‌هایت دست یابی. البته این کار چندان ساده به‌نظر نمی‌رسد؛ به‌ویژه وقتی بخواهی از شر عادات بی‌مورد و منفی‌ات که یک عمر با تو همراه بوده‌اند رهایی یابی. در ذهنت خانه‌ تکانی کن و اگر چرخ‌دنده‌های ذهنت همیشه تو را به‌سمت عقب می‌برد، این‌بار آگاهانه دنده را عوض کن و به‌سمت جلو حرکت کن. برای این کار بهتر است تحت نظارت یک روانشناس و مشاور به بررسی و ریشه‌یابی این مشکلات بپردازی.

در غیر این صورت، مطمئن باش خودت اولین کسی هستی که مانع پیشرفتت می‌شوی. پس تعلل نکن و همین امروز دست‌به‌کار شو. هیچ‌گاه کار امروز را به فردا نینداز. یادت باشد باید نگاهی عمیق‌تر به رفتارها و عادات خود داشته باشی و تمام کارهایت را زیر ذره‌بین بگذاری؛ برای مثال، ببین هر روز صبحانه از چه مواد غذایی‌ای تغذیه می‌کنی، صبح‌ها از چه مسیری به محل کارت می‌روی و چقدر از وقتت را به تماشای تلویزیون اختصاص می‌دهی. اگر به‌راستی خواهان این هستی که رفتاری را در خود نهادینه کنی، باید هر روز و بی‌وقفه آن را تکرار کنی. اگر تصمیم گرفته‌ای هر روز صبح پیش از رفتن به سر کار ورزش کنی، نباید حتی یک روز هم به دلایل مختلف انجام‌دادن این کار را حذف کنی؛ حتی اگر پنج دقیقه هم ورزش کنی، بهتر از آن است که کلاً این کار را از برنامه‌ا‌ت کنار بگذاری؛ زیرا با این عمل به‌تدریج به انجام‌دادن آن کار عادت می‌کنی و از آن پس، به‌طور ناخودآگاه انجامش می‌دهی. تمرین: عاداتی جدید در خود ایجاد کنید اگر می‌خواهی اهدافت را به‌سرعت به‌دست آوری، به انجام‌دادن کارهایی دست بزن که در دسترس و انجام‌شدنی باشند. در زیر به چند نمونه از عادات مثبت و مناسبی اشاره می‌کنم که می‌توانی آن‌ها را در خود ایجاد کنی:

ـ برای داشتن تناسب‌اندام، در هر وعده غذایی‌ات، از سبزیجات و میوه‌های کم‌کالری استفاده کن.

ـ اگر قصد داری کتابی بنویسی، بهتر است برای کسب مهارت‌های لازم، روزانه حداقل پانزده دقیقه برایش وقت بگذاری.

ـ اگر می‌خواهی در کارت ترفیع بگیری، حداقل پانزده دقیقه در روز را به کسب مهارت‌های لازم در این زمینه بپرداز.

ـ اگر می‌خواهی کار جدیدی را آغاز کنی، حداقل پانزده دقیقه در روز را به برنامه‌ریزی شغلی خود اختصاص بده. تمام مراحل کاری خود را، از طراحی یک وب‌سایت گرفته تا راه‌اندازی فروشگاه اینترنتی و… گام به گام یادداشت کن. هرگاه کارت را با موفقیت به پایان رساندی، به خود پاداش بده؛

اگر بیش از سه یا چهار روز در انجام‌دادن کارت تعلل کردی و علاقه‌ای به اجرای آن نداشتی، درباره‌اش فکر کن و به دنبال ریشه‌یابی مشکل باش. از خودت سؤال کن: «تا چه حد دوست دارم به هدفم برسم؟» یا «دستیابی به آن هدف هنوز هم برایم مهم است؟» شاید هنوز زمان مناسبِ انجام‌دادن آن کار فرا نرسیده باشد و باید آنرا به وقت دیگری موکول کنی. با در‌نظر گرفتن تمام این موارد و اتخاذ روش‌های مناسب، می‌توانی به‌سوی پیروزی گام برداری. همرازان عزیز،شما شاهکار خلقت هستید و باید این امر را به خود و دیگران ثابت کنید.

 

    اگر می‌بینی از انجام کارهای مهم زندگی‌ات دست کشیدی و از هدفت دور شده‌ای بهتر است برای ریشه‌یابی و بهبود از یک روانشناس و مشاور کمک بگیری تا برحسب نیاز، تمرین‌ها و تکنیک‌های خاصی را به شما ارائه دهد.

 

آوای موفقیت با مهتاب علیمرادی

روانشناس و مشاوره خانواده و پیشرفت فردی

مدیر مسئول و نویسنده خودسازی

۶۶۴۱۹۰۶۱(۰۲۱)

www.MahtabAlimoradi.com

telegram.me/MahtabAlimoradi

instagram.com/Mahtab.Alimoradii

درباره‌ی مهتاب علیمرادی

مهتاب علیمرادی، روانشناس و مشاوره خانواده و پیشرفت فردی. عضو سازمان نظام روانشناسی و مشاوره جمهوری اسلامی ایران با شماره عضویت 32444. مدیر مسئول انتشارات آوای موفقیت با مجوز 10815. نویسنده خودسازی و موفقیت. شماره تماس: 66419061

همچنین ببینید

از دوزخ زندگی ات بیرون بیا

از دوزخ زندگیت بیرون بیا! کار را با بخشش خود شروع کن. شما انسان هستی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اگر تمایل دارید از آخرین مقالات، فایلهای صوتی و تصویری سرکار خانم مهتاب علیمرادی با اطلاع شوید،‌ کافیست اطلاعات زیر را تکمیل نمایید.

عضویت 
شماره همراه جهت اطلاع‌رسانی توسط سامانه پیامکی می‌باشد.
close-link