سه شنبه , ۱۴۰۳/۰۲/۱۱
خانه / مقالات روانشناسی / ۵ نکته طلایی برای یک ازدواج موفق

۵ نکته طلایی برای یک ازدواج موفق

واقعا نمی‌دانم كجا اشتباه كردم و چرا دچار چنین روحیه‌ای شدم؟ اشتباهم از آن‌جا شروع شد كه به جای این‌كه در پی شادی و لذت بردن از زندگی باشم مرتب در جست‌وجوی خوشبختی بودم. همان‌طور كه می‌دانید بین خوشبختی و شادی تفاوت‌های زیادی وجود دارد. خوشبختی در زندگی زودگذر است و بستگی به شرایط موجود دارد، در صورتی كه شادی پایدار بوده و برای كسب آن نیاز نیست خود را به زحمت بیندازید و سعی و تلاش مضاعف كنید. تنها كافی است خودتان اراده كنید و از همین لحظه شاد باشید. این موضوع در مورد زندگی زناشویی نیز صادق است. وقتی زن و شوهری به معنای واقعی شاد و سرزنده باشند، می‌توانند از زندگی خود كاملا لذت ببرند، درست همان چیزی را كه خداوند برای آن‌ها مقرر كرده است. بنابراین در چنین حالتی است كه با جان و دل تمام موانع سر راه خود را برداشته و به سوی كامیابی گام برمی‌دارند.

بهتر است اقرار كنم كه من شخصا در گذشته نمی‌دانستم چگونه از زندگی مشتركم لذت ببرم و شاد باشم. ولی حالا متوجه شده‌ام اگر موارد ساده زیر را در زندگی‌ام پیاده كنم حتما به نتایج مطلوبی دست می‌یابم و به آرامش و شادی بیشتری نیز خواهم رسید. بنابراین به شما توصیه می‌كنم به موارد زیر توجه كنید:

همسرتان را شارژ روحی كنید

همان‌طور كه در بالا اشاره كردم، قبلا احساس درماندگی عجیبی می‌كردم. زیرا دقیقا نمی‌دانستم از كدام منبع باید شارژ روحی شوم. وقتی سر كار بودم، می‌خواستم از طریقی دوستم “بیل” این كار را انجام دهم. ولی كافی نبود. از همسرم “نورما” انتظار چنین كاری را داشتم ولی او به قدری مشغول بزرگ كردن بچه‌ها بود كه كمتر وقت می‌كرد به من نیز از لحاظ روحی توجه كند. سرانجام بعد از سال‌ها به این نتیجه رسیدم كه زن و شوهر علاوه بر تمام مسایل و مشكلات در زندگی خود تنها افرادی هستند كه قادرند یكدیگر را شارژ روحی و عاطفی كنند و مراقب یكدیگر باشند. بنابراین سعی كنید شما نیز این كار را برای همسرتان انجام دهید تا شاهد نتایج مطلوب آن در زندگی مشترك‌تان باشید.

به حرف‌های او گوش فرا دهید

من همواره در زندگی به فردی نیاز داشتم كه راحت بتوانم حرف‌هایم را به او بزنم. دوستم “بیل” تنها كسی بود كه به صحبت‌هایم گوش می‌داد، ولی وقتی مدتی نوع دوستی‌مان تغییر پیدا كرد تازه متوجه شدم كه نیاز به فرد دیگری دارم كه آن فرد كسی جز همسرم نبود. سعی كنید با تمام وجود به درددل‌های همسرتان گوش فرا دهید. مدام از او خرده نگیرید و او را مورد انتقاد قرار ندهید. تنها سنگ صبور او باشید و بس.

احساسات او را درك كنید

زمانی بود كه واقعا احساس تنهایی عجیبی می‌كردم. از دست خودم و همه افراد دیگر شاكی و عصبانی بودم. همه را مقصر و گناهكار می‌دانستم. هیچ كس قادر نبود مرا درك كند به جز همسرم كه این كار را با فداكاری تمام انجام داد. مطمئن باشید تنها كسی كه در این شرایط می‌تواند احساسات شما را درك كند و تكیه‌گاه همیشگی شما باشد، همسرتان است. بنابراین همواره احساسات یكدیگر را درك كنید و در طول زندگی یار و همراه هم باشید.

در بحران‌های سخت زندگی یكدیگر را تنها نگذارید.

همه ما در زندگی خود از جانب خداوند مورد آزمایش قرار می‌گیریم. به خاطر دارم موقعی كه دچار بحران شدیدی در زندگی‌ام شدم، اصلا آمادگی آن را نداشتم. این وضعیت در زندگی همسرم نیز تاثیر منفی‌ای گذاشت. ولی در عوض باعث شد تا من و همسرم بیشتر به هم نزدیك شویم و قدر یكدیگر را بیشتر بدانیم. اكنون كه به عقب برمی‌گردم متوجه می‌شوم كه چقدر خداوند ما را دوست داشت و مورد لطف و رحمت خود قرار داد. بنابراین در بحران‌های سخت زندگی در كنار هم باشید و موانع را یكی پس از دیگری از جلوی راه‌تان بردارید و مهم‌تر از همه این‌كه از وضعیت پیش آمده، درس بگیرید.

همواره یار و پشتیبان یكدیگر باشید

بعد از سال‌ها تجربه به این نتیجه دست یافتم كه بدون وجود همسرم “نورما” به هیچ چیز گرانبهایی در زندگی دست نمی‌یابم، گویی در زندگی گمشده‌ای دارم. خوشبختانه من و همسرم با هم یكی هستیم و با به كارگیری توانایی‌های‌مان به سوی تعالی و ترقی گام برمی‌داریم. باور كنید اگر در زندگی مشترك‌تان همواره یار و پشتیبان همسرتان باشید به چنان شادی و آرامشی دست می‌یابید كه هرگز آن را قبلا تجربه نكرده‌اید.

یك مورد دیگر در پایداری زندگی زناشویی اهمیت به سزایی دارد و آن این است كه طرفین باید یاد بگیرند مسوولیت اعمال و رفتار خود را شخصا بر عهده گیرند و احساسات طرف مقابل خود را همان‌گونه كه هست بپذیرند. برای درك این موضوع به موارد زیر توجه كنید:

همه ما بعضی روزها احساس خوشحالی، ناراحتی، تنهایی، بی‌كسی و … می‌كنیم. شرایط محیطی از قبیل مشكلات شغلی، دوستان، فامیل و یا فرزندان همگی بر روی احساسات‌مان تاثیر می‌گذارند. كاری كه ما باید انجام دهیم این است كه احساسات طرف مقابل‌مان را درك كنیم و خود مسوول اعمال و رفتارمان باشیم.

تصور كنید شما صبح‌ها بداخلاق و عصبی هستید و اصلا حوصله حرف زدن با همسرتان را ندارید، بر عكس او صبح‌ها بسیار بشاش و سرحال است و دوست دارد با شما صحبت كند. فكر می‌كنید چه طور باید با این وضعیت كنار بیایید؟ زیاد هم دشوار نیست. تنها بایستی احساسات همسرتان را همان‌طور كه هست بپذیرید. هیچ‌گاه نمی‌توانید ادعا كنید كه رفتار من پسندیده است و اعمال او اشكال دارد. چنین ادعایی منطقی به نظر نمی‌آید. در زندگی باید یاد بگیرید اگر اشتباه كردید و دچار خطا شدید آن را قبول كنید و سعی نكنید آن را به  گردن همسرتان بیندازید. این شما هستید كه مسوول رفتار و اعمال خود هستید نه دیگران. بنابراین در زندگی زناشویی احساسات طرف مقابل‌تان را درك كنید و هیچ‌گاه نسبت به آن بی‌اعتنا و بی‌توجه نباشید. زیرا در این صورت احتمال این‌كه پایه‌های زندگی مشترك‌تان سست شود، افزایش می‌یابد.

كلید موفقیت شما در زندگی این است كه احساسات همسرتان را همان‌گونه كه هست بپذیرید و سعی نكنید آن را تغییر دهید و همچنین احساسات خود را نیز ابراز كنید تا او نیز در جریان افكار شما قرار گیرد. در این صورت از كنار هم بودن لذت می‌برید و شادی واقعی را در زندگی مشترك‌تان احساس خواهید كرد.

مهتاب علیمرادی

مجله موفقیت – شماره ۱۲۶ – شهریورماه ۸۶

آوای موفقیت با مهتاب علیمرادی

روانشناس و مشاوره خانواده و پیشرفت فردی

مدیر مسئول و نویسنده خودسازی

۶۶۴۱۹۰۶۱(۰۲۱)

www.MahtabAlimoradi.com

telegram.me/MahtabAlimoradi

instagram.com/Mahtab.Alimoradii

درباره‌ی مهتاب علیمرادی

مهتاب علیمرادی، روانشناس و مشاوره خانواده و پیشرفت فردی. عضو سازمان نظام روانشناسی و مشاوره جمهوری اسلامی ایران با شماره عضویت 32444. مدیر مسئول انتشارات آوای موفقیت با مجوز 10815. نویسنده خودسازی و موفقیت. شماره تماس: 66419061

همچنین ببینید

از دوزخ زندگی ات بیرون بیا

از دوزخ زندگیت بیرون بیا! کار را با بخشش خود شروع کن. شما انسان هستی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اگر تمایل دارید از آخرین مقالات، فایلهای صوتی و تصویری سرکار خانم مهتاب علیمرادی با اطلاع شوید،‌ کافیست اطلاعات زیر را تکمیل نمایید.

عضویت 
شماره همراه جهت اطلاع‌رسانی توسط سامانه پیامکی می‌باشد.
close-link